- Dados do curso
-
Ministrante: Prof. Valentin Schaepelynck (Université Paris 8)
Idioma em que o curso será ministrado: Francês.
Objetivo: This course focuses on the political implications of neoliberalism on Education in a broad sense, as well as on how a certain philosophical anthropology can be a means of resistance against it. We will discuss how this perspective conceives the incompletion of the human being and/or the unconscious as a resource for institutional critique and analysis, opposed to a conservative approach to institutions.
Programa do curso:
1. A Neoliberalism obsessed by adaptation
2. Neotenia and institutional critique
3. From institutional critic to institutional analysisBibliografia:
Hans Blumenberg, Description de l'homme, trad. de l'allemand et préface de Denis Trierweiler, Paris, Le Cerf, collection « Passages », 2011.Bernard Charlot, Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea, Cortez Editora, 2020,
Pierre Dardot, Christian Laval, Comum. ensaio sobre a revolução no século XXI, Bomtempo, 2017.
Arnold Gehlen, L'Homme : sa nature et sa position dans le monde, trad. de l’allemand de Christian Sommer, Paris, Gallimard, 2021.
Félix Guattari, As Três Ecologias, 1ª Edição Eletrônica 2001, Tradução: Maria Cristina F. Bittencourt, revisão da tradução: Suely Rolnik : https://escolanomade.org/wp-content/downloads/guattari-as-tres-ecologia…
Georges Lapassade, A entrada na vida, Edições 70, 1975.
Barbara Stiegler, Il faut s’adapter, Gallimard, 2019.
- Período
-
Dias 5, 6 e 8 de abril de 2021, das 14:00 às 18:00 (on-line). O link para acesso às aulas será enviado por e-mail aos alunos inscritos.
- Investimento
-
Gratuito.
- Inscrições
-
De 23 de março a 01 de abril de 2021.
Link para inscrição: http://ccint.fflch.usp.br/summer_school_inscricoes
Vagas: 80 (por ordem de inscrição).